ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W TURKU
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran listy informacji

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Przedmiot działalności

Akapit nr 1 - brak tytułu

Poradnia  Psychologiczno – Pedagogiczna służy bezpłatną pomocą psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczną dzieciom od momentu urodzenia oraz młodzieży, ich rodzicom oraz nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek wychowawczych, publicznych i niepublicznych mających siedzibę na terenie powiatu tureckiego.
 
Poradnia realizuje swoje zadania poprzez diagnozę dzieci i młodzieży, udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, realizowanie zadań profilaktycznych, wspierających wychowawczą i  edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki.  Efektem diagnozy jest w szczególności wydanie opinii oraz orzeczenia. Pomoc bezpośrednia udzielana dzieciom/młodzieży oraz rodzicom polega na prowadzeniu terapii, udzielaniu wsparcia w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu, rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. Wszelka pomoc realizowana jest w formie zajęć terapeutycznych, terapii rodziny, grup wsparcia, mediacji, interwencji, warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno – szkoleniowej. 
Od roku szkolnego 2007 zajmujemy się całościową opieką nad dziećmi w ramach Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
 

Akapit nr 2 - brak tytułu

ORZECZNICTWO
  • Diagnozowanie  w Poradni dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
  • Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest między innymi wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  • W Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Turku jest organizowany i  działa zespół orzekający, który wydaje:
1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
 
Poradnia wydaje orzeczenia ze względu na:
1) niepełnosprawność dziecka lub ucznia:
a. niesłyszącego
b. słabosłyszącego
c. niewidzącego
d. słabowidzącego
e. niepełnosprawnego ruchowo, w tym z afazją
f. niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim
g. niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu umiarkowanym
h. niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym
i. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
j. z niepełnosprawnością sprzężoną  (współwystępujące niepełnosprawności, o których mowa w lit. a–i)
2) niedostosowanie społeczne
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym
 
2. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
 
3. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
 
4. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
 
5. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
 
  • Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Turku, wydaje orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla dzieci/uczniów uczęszczających do przedszkoli/szkół, mających siedzibę na teranie powiatu tureckiego.
  • W przypadku dzieci, które  nie rozpoczęły obowiązku wychowania przedszkolnego/obowiązku szkolnego orzeczenia i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka/ucznia.
 
 

Akapit nr 3 - brak tytułu

OPINIOWANIE
  • Do zadań poradni należy diagnozowanie dzieci i młodzieży.
  • Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
  • Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest między innymi  wydanie opinii.
  • Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.3) oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw. Jeżeli przepisy te nie stanowią inaczej, opinie wydaje się zgodnie z przepisami § 5 i § 6. Poradnia może wydawać opinie także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  • Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
  • Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
  • Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  • Opinia poradni zawiera:
1) oznaczenie poradni wydającej opinię;
2) numer opinii;
3) datę wydania opinii;
4) podstawę prawną wydania opinii;
5) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
6) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
7) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
8) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
9) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
10) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
11) podpis dyrektora poradni.
  • W przypadku gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza.
  • Poradnia, na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, wydaje również informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się dla innych potrzeb niż opinia - głównie dla np. potrzeb lekarzy, sądu lub ośrodka pomocy społecznej na pisemny wniosek rodzica.
 
 

Akapit nr 4 - brak tytułu

 
 
OFERTA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
 
Dzieciom i młodzieży proponujemy:
  • badania diagnostyczne (psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne),
  • psychoterapię,
  • poradę psychologa, pedagoga, logopedy,
  • terapię logopedyczną,
  • terapię ręki,
  • integrację sensoryczną,
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z trudnościami w opanowaniu czytania i pisania,
  • Biofeedback,
  • zajęcia socjoterapeutyczne,
  • udzielanie wskazań do pracy samokształceniowej nad poprawnym czytaniem i pisaniem oraz aktywnym  utrwalaniem zasad ortograficznych,
  • zapoznanie z metodami wspomagającymi efektywność uczenia się,
  • wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia zawodowego oraz wyborze szkoły ponadpodstawowej ,
  • pomoc w planowaniu kariery zawodowej,
  • zajęcia wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka,
  • zajęcia warsztatowe na terenie szkoły.
 
 
 
 
 
 
 

Akapit nr 5 - brak tytułu

OFERTA DLA NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW SZKOLNYCH I LOGOPEDÓW
 
 
Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Turku udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczycielom związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,
a także
  • wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  • realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspiera nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
  • organizuje i prowadzi wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Proponowane formy współpracy:
  • pomoc w stymulowaniu rozwoju dziecka niepełnosprawnego,
  • pomoc w opracowywaniu indywidualnych programów dydaktycznych dla dzieci ztrudnościami dydaktycznymi,
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych,
  • konsultacje merytoryczne wspomagające nauczycieli w realizacji zagadnień dotyczących trudności wychowawczych,
  • pomoc szkołom w konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów realizujących kształcenie specjalne,
  • działania interwencyjne przed i postdiagnostyczne,
  • konsultacje i opracowywanie wskazówek do pracy z dziećmi z trudnościami w nauce oraz problemami wychowawczymi.
 
 
 

Akapit nr 6 - brak tytułu

 
 
OFERTA DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW
 
 
Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Turku udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
 
W ramach współpracy z rodzicami proponujemy:
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
  • spotkania z rodzicami dzieci objętych opieką terapeutyczną na terenie poradni, udzielanie wskazań wynikających z osiągnięć dziecka w toku terapii,
  • udzielanie wskazań do pracy z dzieckiem w domu,
  • spotkania indywidualne po diagnozie psychologiczno-pedagogicznej, mające na celu ukazanie przyczyn trudności,
  • udzielanie wskazań dotyczących usprawniania zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych oraz słowno-pojęciowych,
  • ukierunkowanie działań rodziców na udzielanie dzieciom pomocy w rozwijaniu zainteresowań, lepszym poznaniu siebie, pokonywaniu ograniczeń osobistych - słabych stron osobowości.
 

Akapit nr 7 - brak tytułu

 
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
 
  • Wczesne wspomaganie rozwoju  dziecka to bezpłatne zajęcia, których celem jest pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki.
  • Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmujemy dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Powyższą opinię wydaje również zespół orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Turku.
  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
  • W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog/oligofrenopedagog, psycholog, logopeda/neurologopeda, terapeuta SI.
  • Zespół WWR na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka  ustala konkretne działania terapeutyczne i wspierające, opracowuje i realizuje    z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania, który podlega stałemu monitorowaniu oraz modyfikacji wynikającej z bieżących potrzeb dziecka.  
  • Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
    • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianiewięzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
    • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
    • identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego
    • aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym dopotrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznychi niezbędnego sprzętu.
  • Rodzic/opiekun prawnyzainteresowany zajęciami powinien  złożyć wniosek o objęcie dziecka ww. zajęciami.Dzieci kwalifikowane są zgodnie z kolejnością składanych wniosków.
 
 
Więcej informacji oraz druki wniosków do pobrania: www.ppp.turek.pl
 
 
 
 
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Turku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-01-07
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Barbara Piąstka - Dopieralska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-01-07 12:40:37
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Barbara Piąstka-Dopieralska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-01-07 12:40:56
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Barbara Piąstka-Dopieralska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-10-23 09:02:17
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
634 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »